/, Okategoriserade/Fokus: Att bli sedd
Mats Eliasson, marknadsdirektör på Samhall

Fokus: Att bli sedd

De är kloka nog att se vad människor kan. De vet hur viktigt det är att synas. Utan att fastna i fördomar hjälper de sina medmänniskor att synas och bli en del av gemenskapen. Visa vägen-priset uppmärksammar de arbetsgivare och de eldsjälar som går i bräschen för personer med funktionsnedsättning. Genom sitt fokus på medarbetarnas funktionsuppsättningar bidrar de till att bryta utanförskapet på arbetsmarknaden. Aldrig tidigare har så många nominerats till de prestigefyllda priserna som i år. Och aldrig tidigare har så många bidragit till att rösta fram och synliggöra sina vardagshjältar över hela Sverige.

Visa vägen-priset uppmärksammar dem som är kloka nog att se till en människas funktionsuppsättningar. För elfte året i rad delas priserna ut till arbetsgivare och eld-själar som förstår att det är viktigare att fokusera på vad människor kan, i stället för vad de inte kan.

Att bli sedd betyder så oerhört mycket. För att fler ska synas har Sveriges viktigaste arbetsmarknadspris Visa vägen åkt på turné. Med nio regionala finaler och öppen omröstning har fler än någonsin engagerat sig för att kora årets vinnare.

– Vi lever i ett samhälle där man får kämpa mycket för att bli sedd. Och många har inte förmånen att alltid bli sedda. Med priset uppmärksammar vi dem som är duktiga på att synliggöra, som ser det andra inte sett, säger Mats Eliasson, marknadsdirektör på Samhall.

I år har närmare 700 arbetsgivare och eldsjälar nominerats till de båda prestigefyllda priserna. Det är en tredubbling jämfört med i fjol och det största antalet nomineringar i Visa vägen-prisets historia. En förklar-ing till det ökade engagemanget är att priset i år delats upp i nio regionala delfinaler. Nytt för i år är också öppen omröstning, vilket inneburit att alla som velat har kunnat vara med och påverka resultatet i de regionala uttagningarna – en möjlighet som fler än 28 000 personer använt sig av för att rösta fram sina lokala hjältar. Den regionala arbetsgivare och eldsjäl som fått flest röster har gått vidare till den nationella finalen.

– De olika delfinalerna runt om i landet har gjort att vi kommer närmare våra hjältar. Det har också varit ett bra sätt att öka kännedomen om priset och om vilka fantastiska insatser som görs lokalt, säger Mats Eliasson.

Med start i Luleå den 13 september har det hållits lokala Visa vägen-galor över hela landet, där det avslöjats vilka som fått folkets röst och därmed gått vidare till final. Deltagit på  Visa vägen-turnén har bland andra Jan Scherman, ordförande i Visa vägen-juryn, Monica Lingegård, vd på Samhall och Peter Jihde, som lett och modererat prisutdelningarna.

Den sista regionala galan hölls i Malmö den 19 oktober. Efter den började Visa vägen-juryns arbete med att utse årets vinnare bland de 18 finalisterna. Vinnarna avslöjades sedan på den exklusiva galan i Stockholm den 19 november.

– Vi anser att Visa vägen-priset är Sveriges viktigaste arbetsmarknadspris. Det finns ingen viktigare uppgift än att visa hur den kunskap och kompetens som finns hos alla människor kan bidra till ett bättre samhälle, både för individen men självklart också för de kunder vi har, säger Mats Eliasson.

Att få ett jobb, säger han, handlar inte bara om att få en lön eller få det bättre ställt.

Det är också vägen in i den gemenskap som vi alla behöver. Att vara del av en gemenskap är ett villkor för att bli sedd. Därför är det viktigt att också kunna visa vilken effekt ett jobb kan ha och hur positiv arbetsgemenskapen kan vara för självkänslan.

Att hjälpa någon som stått utanför arbetsmarknaden ger positiv utdelning på flera plan. Mats Eliasson liknar det med ett Kinderägg, ett sådant där chokladägg lindat i stanniolpapper med en överraskning inuti.

– För vi bjuder också på tre överraskningar. Lyckas vi få in fler människor på arbetsmarknaden som förut inte fick vara med, då blir det alltid tre vinnare: individen själv, samhället i stort och de kunder som får tjänster utförda av våra kompetenta medarbetare, säger han.

Se Mats Eliassons framförande på Visa vägen-galan:

Även om det bara finns två nationella vinnare är Visa vägen-hjältarna fler än så. Närmare 700 arbetsgivare och eldsjälar har i år nominerats till de båda prestigefyllda priserna.

De regionala vinnarna av utmärkelsen Årets Eldsjäl:

  • Norrland: Jan Jönsson, F21, Luleå
  • Jungfrukusten: Anders Halvarsson, Biltema (tidigare MAX), Hudiksvall
  • ABC: Christer Westerberg, Berga örlogsbas, Hårsfjärden
  • Dalkarlstad: Joanna Halvardsson, Aspiepower Media, Karlstad
  • Mellan två sjöar: Pasi Kövander, Apoteket Hjärtat, Norrköping
  • Västkusten: Pontus Kåmark, Swesam AB, Göteborg
  • Östkusten: Anders Johansson, Husqvarna Group, Jönköping
  • Ölandskusten: Eva Jönsson, Försäkringskassan, Ljungby
  • Skåne: Robin Malmqvist, Max Burgers, Lund

De regionala vinnarna av utmärkelsen Årets arbetsgivare:

  • Norrland: Fastighetsbolaget Heimstaden, Skellefteå
  • Jungfrukusten: Ica Supermarket, Matfors
  • ABC: Medicinteknikbolaget Bactiguard, Botkyrka
  • Dalkarlstad: Ica Åmål, Åmål
  • Mellan två sjöar: Hemservicebolaget Städarna, Norrköping
  • Västkusten: Ica Maxi, Alingsås
  • Östkusten: Proton Lighting, Värnamo
  • Ölandskusten: Burde förlags AB, Växjö
  • Skåne: Hotell Statt, Hässleholm